Älä tykkää, älä seuraa, varo porukoita

Katsoin televisiosta dokumentin Ku Klux Klaanista. Järjestö alkoi salaseurana, mutta gloorian päivinään siitä tuli yleisesti hyväksytty liike, johon piti kuulua saadakseen osakseen yhteisönä hyväksynnän, se oli verkostoitumisen tapa, siellä solmittiin ihmissuhteita ja tehtiin businesstä. Paitsi jos satuit olemaan katolinen tai juutalainen tai musta, heitä liike vastusti avoimesti. Parhaimmillaan tähän kyseenalaiseen porukkaan kuului miljoonia amerikkalaisia.

Kun katselee televisiosta valkoisin huppuasuihin pukeutuneita, he näyttävät koomisilta satuhahmoilta. Vähän kuin jostakin Harry Potterista. Silti aikuiset, tavalliset ihmiset ovat halunneet niin esiintyä ja marssia sotilaallisissa riveissä lippuja ja soihtuja kantaen. Tulee mieleen natsi-Saksa.

Molemmat ideologiat läpäisivät koko ihmisen elämän. Natseilla ja Ku Klux Klaanilla oli omat seremoniansa lapsen ristiäisiin tai häihin ja hautajaisiin. Miltähän Ku Klux Klaan -hääkuva mahtaisi näyttää piirongin päällä nyt?

Voi taivas, kaikkeen sitä ihminen tempautuu mukaan!

Samantyyppinen ilmiö pienemmässä mittakaavassa on moottoripyöräjengit. Niillä on oma pukeutumistyylinsä, johtajansa, arvoasteikkonsa, ajamansa asiat. Ulkopuoliselta moottoripyöräjengiläisen pukeutuminen ja ulkoasu on koominen. Isot, aikuiset miehet liiveissään ja rotseissaan. On hienoja järjestötunnuksia, logoja. Meidän jengi, jolle ollaan uskollisia henkeen ja vereen.

Mikä saa ihmisen mukaan näihin? Varmasti tästä on olemassa sosiologista tutkimusta. Olisi mielenkiintoista tietää. Itse arvelen että kyseessä voisi olla pätemisen tarve. Ihmisellä on tarve saada osakseen hyväksyntää ja kunnioitusta, osoittaa pärjäämistä ja osaamista. Jos sitä ei saa normaalista elämänpiiristä, normaaleista töistä, harrastuksista ja ystävistä, arvostetuksi tulemisen tunne voidaan hakea rikollisjengeistä.

Tulee mieleen eräs tuntemani ihminen. En halua sanoa hänen nimeään, mutta voi olla että joku lukija tunnistaa, kenestä on kyse. Työskentelin aikoinani mainosalalla, työpaikalle tuli uusi ad. Mies oli suurisuinen elvistelijähöpöttöjä. Käytännössä hommat eivät sujuneet, ideat olivat vähissä ja toteutukset tökki, mutta mies oli sellainen supliikkiukko, joka onnistui hurmata niin johtajat kuin asiakkaat. Kollegana katseli tilanteen absordiutta ihmetellen että miten se kaikki oli mahdollista?

Kampanjoiden toteutuksesta vastaavat projektijohtajat olivat helisemässä, mies tuli ja meni oman mielensä mukaan, välissä katosi, kuvausten kustannusarviot eivät pitäneet, miehellä oli kallis maku ja elämäntapa. Hänellä oli mm. tapana laitattaa pikkuputiikkeja kiinni omaa ostoskäyntiään varten, kun johtaja xxx saapuu paikalle täydentämään dandy-vaatevarastoaan. Hän ei rahvaan kanssa samaan aikaan ostoksille lähde. Tyyppi oli kuitenkin ihan tavallinen möttönen, mutta käyttäytyi kuin miespuolinen Madonna.

Työpaikalla keksittiin ottaa käyttöön uusi palkitsemisformaatti, Vuoden työntekijä. Tämä veijari pokkasi sen ensi töikseen. Toimitusjohtaja kertoi perusteluissa, kuinka oli vaikuttunut kyseisen henkilön palavasieluisuudesta ja omistautumisesta työlleen, kuinka tämä oli eräänä lauantaiaamuna herättänyt asiakkaansa, mennyt tämän kotiin soittamaan ovikelloa kertoakseen jostakin visioista. Meidän muiden tulisi ottaa esimerkkiä herra x:stä. Holy Moses, pyörittelin silmiäni. Mielestäni ukko oli sekaisin tai huumeissa.

Se on jännä asia, että ihminen saattaa päästä elämässä hyvinkin pitkälle pelkästään näyttelemällä. Jossakin vaiheessa kupla kuitenkin poksahtaa.

Meni vuosia. Poistuin itse niiltä areenoilta äitiyden kuplaan ja sieltä takavasemmalle. Sitten kuulin että kyseinen kaveri oli vankilassa. Hänestä oli tullut moottoripyöräjengiläinen ja hän oli syyllistynyt murhan yritykseen.

Kun mietin kyseistä ihmistä, voin kuvitella, mistä on ollut kysymys. Hän etsi arvostusta. Kun tie mainosalalla meni umpeen, arvostus jäi saamatta, hän jatkoi missiotaan – arvostuksen hakemista – ja sai sitä moottoripyöräjengistä. Huonoin seurauksin.

En tiedä, mitä hänelle kuuluu nyt. Mutta toivon hyvää.

Ja mietin, miten todennäköisesti moni paha asia, terroristiset teot ja väkivalta, jengit ja lahkot, syntyvät arvostuksen epätoivoisesta hamuamisesta. Ja miten paljon työtä sosiologeille, psykologeille, psykiatreille ja terapeuteille tässä maailmassa olisikaan.

Sitäkin mietin, onko nämä ominaisuudet persoonassa jo hänen geeniperimässään vai ovatko ne kasvatuksen tulosta? Vai ovatko ne vain meissä kaikissa ihan luonnostaan niin kuin piikit ruusussa, ihan turhia ja jopa haittaa tuovia ominaisuuksia.

Onko samasta arvostuksen epätoivoisesta hamuamisesta kyse myös somejulkisuudessa, siinä että tavoitteena on saada mahdollisimman paljon tykkäyksiä ja seuraajia.

Seuraajia mihin?

Normaali

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s