Se on sitten ärsyttävää, kun jokin alkaa ärsyttämään. Se on kuin kärpäsen surina. Varsinkin sellainen ärsyyntyminen on inhottavaa, mille ei voi mitään. Se on kärpänen mitä ei saa pois päiviltä. Nyt on muutaman päivän ärsyttänyt sinänsä turha asia. Minua on ärsyttänyt Lumenen mainonta. Neljä syytä ärsyyntymiselle.
- Törmään mainokseen jatkuvasti Instagrammissa, joten altistun ärsyyntymiselle. Minun täytyy ilmeisesti piilottaa ko mainos järjestelmässä, se on mahdollista tehdä. Toisaalta en ole niin halunnut kategrorisesti tehdä sillä pidän Lumenen tuotteista ja käytän niitä. Haluan siksi myös saada heidän mainoksiaan, näen tarjoukset ja tutustun uusiin tuotteisiin.
- Ärsyyntymisen syy on se, että Lumene käyttää nykyisin mainoksissa ruskeita tyttöjä. Minusta tämä tuntuu lähes kulttuuriselta omimiselta. Perustelut: Lumene on aiemmin mainostanut tuotteitaan erityisesti pohjoismaiselle iholle sopivina ja niille suunnitelluilla tuotteilla. Pohjoismaisen naisen iho on vaalea ja herkkä, altis couperosalle ja muulle punoitukselle, ja joutuu sietämään suuria lämpötilan vaihteluita, kuivaa sisäilmaa, pakkasta. Siis juuri minunkaltaiselleni on suunniteltu ja tehty kosmetiikkaa, ihanaa. Me vaalea ”kyyttökansa” olemme kuitenkin kansainvälisesti katsoen vähemmistö. Nyt Lumenen on tarkoitus kansainvälistyä ja siksi myös konsepti on muutettu. Vaaleaihoiset eivät riitä kohderyhmäksi.
- Kolmas syy ärsyyntymiselle on ammattillinen. Olen entinen markkinoinnin ammattilainen ja mielestäni Lumene ei toimi nyt järkevästi edes kansainvälistymistään ajatellen. Markkinointi on mielikuvia. Ajatellaanpa esimerkiksi ranskalaista kosmetiikkaa. Kun ostamme Chanelin huulipunan tai Lancomen ihonhoitotuotteita ostamme pienen palan ranskalaisuutta. Ajattelemme että meistäkin tulee vähän ranskattaria, kun sipaisemme Chanel 5:sta kaulalle. Siksi ranskalaiset kosmetiikkafirmat näyttävät mainonnassaan ranskalaisilta, he käyttävät ranskalaisen naisen näköisiä malleja. Kun taas ranskalainen – tai minkä maalainen tahansa – ostaa Lumenea, hän haluaa pienen palan pohjoista. Hän ajattelee mielikuvissaan luontoa, puhtautta, luonnollista kauneutta, lähes meikkittömyyttä. Hän ajattelee saavansa vähän pohjoismaisen naisen itsetuntoa ja karismaa. Ehkä hän ajattelee että tätä se Sanna Marinkin varmasti käyttää, suomalaista, ja on niin lumovoimainen. Eli Lumenen kannattaisi kansainvälisessä mainonnassa käyttää vaaleaihoisia, pohjoismaisia malleja, ja siten tukea sitä mielikuvaa, joka on sen myyntivaltti, perussyy miksi tuotteita ostetaan.
- Mielestäni tämä sama ilmiö näkyy varsin monella mainostajalla. Koetaan tärkeäksi että mainoksissa on etniseltä taustalta monenlaisia ihmisiä välittämättä siitä, sopiiko se itse asiassa omalle tuotemerkille. Tuoko se lisäarvoa vai viekö? Viekö se tuotemielikuvaa oikeaan vai väärään? Valitettavasti lopputulos näyttää ja tuntuu joskus vähän päälleliimatulta hyvistelyltä. Suvaitsevaisuuspesulta. Muistan ajan kun kaikki yritykset alkoivat yhtäkkiä käyttää ruskeaa paperia, mitään ei painettu valkoiselle paperille, ei varsinkaan korkeakiiltoiselle, koska se vaikutti epäekologiselta. Se oli sellaista viherpesua. Aika aikaansa kutakin, nyt on tällainen ruskea aika.
Nyt on saanut turskautettua omat turhautumiset pihoille, kiitos siitä. Voikin alkaa Naistenpäivän vieton. Ihanaa Naistenpäivää kaikenvärisille naisille. En tiedä, minkälaista on olla mies, mutta on ihanaa olla nainen! Aion laittaa nätin mekon päälle ja liihotella onnellisena naisena koko päivän.
Juurikin samaan asiaan olen kiinnittänyt huomiota. Uusimmassa Pirkka-lehdessä huomasin takakannessa mainitsemasi Lumenen mainoksen. Myös Sokoksen mainoslehdissä harrastetaan samaa. Postin mukana tulevassa uusimmassa Postiset-lehdykässä haetaan kesätyöntekijöitä nuori tummaihoinen nainen asian mallina, Esimerkkejä riittää tätä nykyä. Onhan se kummastuttanut miksi joka suunnasta tulee tällaista, ihanhan sitä tuntee asuvansa itse ulkomailla hehe.
Se on kyllä nyt vallitseva trendi. Ja rupeaa häiritsemään, kun on niin silmiinpistävän tarkoitushakuista. En usko, että minkään asian ajamista edesauttaa että mukana on kiintiöruskea, kiintiö sukupuolivähemmistön edustaja ja kiintiölihava ja kiintiövanha. Reality-ohjelmissa näkyy tällainen ilmiö.