blogipostaus

Hakaniemen mummo

Ai että tämä kuolinsiivoaminen on mahtavaa puuhaa! Olen löytänyt vaikka mitä, käynyt löytämieni tavaroiden kautta läpi omaa henkilöhistoriaani. Lukenut vanhoja kirjeitä. Eilen löysin jo edesmenneen ystävän minulle lähettämän kirjeen, missä hän puhui niin kauniisti vanhenemisesta. Tuntui siltä että hän puhui minulle juuri nyt, tähän hetkeen ja tilanteeseen. En löytänyt kirjeestä päivämäärää, ei edes postileimaa! Posti ei ollut leimannut kirjettä ollenkaan. Sekin kuvaa osuvasti kirjeen viestin ajattomuutta.

Löysin myös itse itselleni kirjoittaman lapun. Siinä on psalmi 131. Sen viesti on niin hieno, että tekisi mieli tatuoida käteen, että olisi siinä aina luettavissa. Psalmin nimi on ”Osaansa tyytyvän rukous” ja se menee näin: ”Herra, sydämeni ei ole korskea, eivätkä silmäni ylpeät. Minä en ole tavoitellut suuria, en pyrkinyt liian korkealle. Ei, olen löytänyt rauhan, mieleni on tyyni. Niin kuin kylläinen lapsi lepää äitinsä sylissä, niin on minun mieleni levollinen”.

Olen heittänyt paljon joutavaa roskiin. Melkeinpä huvitti, että ei ole riittänyt että olen säilönyt minulle lähetetyt kortit, olen säilönyt myös mummoni saamat kortit!

Ystäväni työskentelee Emmauksessa. Hän auttoi vaatteiden hävitysurakassa. Valikoi poisheitettävistä vaatteista sellaiset, jotka uskoo menevän kaupaksi kirpputorilla. Niiden joukossa oli myös vanha Marimekon olkalaukku, joka oli minulla käytössä lukioaikana. Laukun läppään olin ommellut vaakunoita eri maista, missä olin matkustanut. Ystävä kysyi minulta, voisiko tarjota laukkua omalle pojalleen, hän saattaisi pitää laukusta. Seuraavana päivänä sain kuvan tästä nuoresta miehestä, joka oli lähdössä kirjastoon lukemaan pääsykokeisiin minun vanha laukkuni olkapäällään. Aluksi kirpaisi. Ihana laukku, siihen liittyy muistoja. Olisinko sittenkin halunnut pitää sen? Sitten muistin, laukku on ollut minulla käyttämättömänä yli kolmekymmentä vuotta. Tuskinpa sitä nyt enää käyttäisin. Se olisi vain kaapissa. Tunsin mielihyvää. Oma, rakas laukku oli löytänyt uuden omistajan, jonka seurassa se kokisi uusia seikkailuja. Mieleen tuli vanha mummo Hakaniemen torilta. Ostin joskus häneltä vanhan iltalaukun. Mummo kertoi viettäneensä monia iloisia hetkiä Kalastajatorpalla laukun kanssa, ja toivotti minulle samanmoisia. Mummo osasi luopua, laittaa eteen päin itselle tarpeetonta, toiselle tarpeellista. Sitä opettelen, haluan tulla Hakaniemen mummon kaltaiseksi.

Nelikymppinen veljen tyttö on ostanut juuri yhteisen omakotitalon miesystävänsä kanssa. Hän on juuri siinä iässä, missä omat juuret alkavat kiinnostaa. Tavarat mummolasta ovat tärkeitä, tuovat muistoja. Minulla on paljon kaikenlaista mummolatavaraa, vanhoja verhoja, pöytäliinoja, mummon vanha kietaisuhame, isomummon nutturapinnit, lakanoita ja tyynyliinoja, joissa mummon nimikirjaimet kauniisti kirjailtuina. Nyt näillä ”reliikeillä” on uutta käyttöä veljentytön luona. Olen iloinen että minun ei tarvitse heittää niitä pois, ne jatkavat kiertokulkuaan suvussa.

Loppuun hauska vapputapahtuma. Istuin vappuna miehen ja pojan kanssa kotona parvekeella, ja näin tien toisella puolella puistossa ilmapallonmyyjän. Säntäsin ostamaan vappupalloa itselleni. Minulla oli päälläni tänä keväänä ostamani vaaleanpunainen lyhyt toppatakki. Seisoin siinä ison pallokasan alla ja pohdin ääneen, minkä pallon ostaisin. Nuori myyjä katsoi ensin minua, sitten palloja ja totesi: ”Osta toi Pipsa-possu”. Nauroin vasta kotona. En ostanut look-alike -Pipsa-possua, ostin vaaleanpunaisen samppanjapullon, mutta siitä pitäen olen kutsunut itseäni Pipsa-possuksi.

Normaali

Jätä kommentti