blogipostaus

Kotini on maailmani

Mies antoi joskus lahjaksi huoneentaulun, missä on teksti ”Kotini on maailmani”. Se sopiikin minulle varsin hyvin. Kuvaa hyvin minua. En viihdy kovin hyvin – tai ainakaa pitkään – toisten luomissa maailmoissa, pidän omastani.

Tämä huoneentaulun teksti tuli mieleen istuessani parvekeparatiisissani. Paratiisi siitä tuli viikonloppuna, kun löysin ihanan puutarhamyymälän Helsingin Herttoniemestä, ja sain parvekeistutukset tehdyksi. Vähitellen –kantapään kautta– olen myös oppinut hyväksymään sen tosiasian, että kasveja ei voi istuttaa sillä perusteella, että minusta tuossa olisi ihana hortensia ja tuossa muratti. Ei, on pakko ottaa huomioon kasvien omat mieltymykset. Muratti ei pidä paahteisesta auringosta, ei myöskään hortensia. Niinpä jätin muratit ostamatta ja hortensian laitoin parvekkeen varjoisimpaan nurkkaan. Aurinkoisinpaan laitoin ruusun ja punaisia kaunokaisia. Laventeleja olisin halunnut ostaa niiden tuoksun takia, mutta ne oli myyty loppuun.

Sen verran sovelsin, että kun ruusun istutusohjeissa sanottiin sen pitävän hyvin kalkitusta mullasta, eikä minulla nyt mitään kalkkia sattunut olemaan – paitsi olipas! Muistin että keittiön komeron perällä on syömättä jääneet kalkki-magnesium tabletit! Tykkäisiköhän ruusu niistä? Tungin kalkkitabletteja jälkeen päin multaan. Saa ruusu nyt sitten magnesiumit kaupan päälle. Mitähän mahtaa siitä tykätä? Jää nähtäväksi.

Jos minä olen täällä omassa maailmassani, niin muut ovat ihan oikeasti maailmalla. Mies on joka keväisellä poikien matkalla. Porukka on tuntenut toisensa lapsesta saakka, ja joka kevät he tapaavat. Tällä kertaa kohteena on Kreikka ja Poros niminen saari. Ystävä puolestaan on Montenegrossa, ja ystäväpariskunta Kyproksella. Eli todellakin tuntuu siltä kuin ”kaikki” olisivat matkoilla. Paitsi minä.

Mutta ihan hyvä minun on tässä. Aurinko paistaa, linnut laulavat, juuri nyt ei tarvitse lähteä mihinkään, tehdä mitään, osallistua mihinkään. Voi olla seinäruusuna parvekkeen nurkassa. Nauttia näistä muutamasta neliöstä täydellisyyttä. Tämä riittää nyt.

Normaali

Jätä kommentti