blogipostaus

Liike on lääke, totta!

Viime kuussa palasin monen vuoden tauon jälkeen kuntosalille. Paluu ei johtunut mistään uudenvuoden lupauksesta tai elämäntapamuutoksesta. Syy oli säässä. Ulkona oli monta päivää kurjaa, liukasta ja märkää, oli keksittävä joku sisäliikuntamuoto ettei tule hulluksi. Kaiken lisäksi olin saanut töistä Smartum -rahaa. Sen pystyi käyttämään johonkin itse valitsemaan kulttuuri-, terveys- tai liikuntapalveluun.

Kuntosalin valinta oli helppo. Oli pakko valita toinen kuntosali kuin se missä olin käynyt ennen. En halunnut mennä samaan kuin missä poika käy, ettei hänen tarvitse hävetä mamman suorituksia. Joten valitsin sen toisen lähellä sijaitsevan, sokkeloisen loukon kellarikerroksessa, ei mitenkään ulkoisesti innostava miljöö.

Oli toinenkin syy, mikä puolsi kyseistä kuntosalia. Heillä oli tarjonnassa ns.päiväkortti. Eli kuntosalikortti, joka oli edullisempi ja toimii vain klo 15 asti arkisin. Sehän käy minulle! En edes jaksaisi urheilla iltaisin, korkeintaan kävellä. Kuntosalikeikka ei vie paljon aikaa. Teen säpäkästi tietyt samat jalka, selkä ja vatsaliikkeet. Siinä ei kauan nokka tuhise. Kotona käyn suihkussa, vaikka saunakin olisi salilla tarjolla.

Päivisin ikäjakauma salilla on varsin korkea. Olen ihan nuorikko heidän joukossaan. Hieno asia että lihaksista pidetään huolta. Nehän nyt lähtevät ihan ensimmäisenä jos ei vähän itseään rääkkää. Katoavat muuten myös jalkateristä! Sain lähetteen fysikaaliseen jalkaterän kivun takia. Olin ihan varma että minulla on nivelrikko. Olin asiaa googlannut ja tähän johtopäätökseen tullut. Jalkaterä kuvattiin: luusto ja nivelet olivat ihan kunnossa, niissä ei ollut mitään vikaa. Lääkäri passitti fysikaaliseen. Sain sieltä jumppaohjeet. Kolme mitättömän pientä liikettä pitää tehdä päivittäin. Olen nyt niitä tehnyt vasta toista viikkoa. Heti aamulla teen sillä aikaa kun kahvi ropisee keittimeen, ehdin tehdä ensimmäisen jalkajumpan. Toisen kerran iltapäivällä tai illalla, milloin nyt ehtii/jaksaa/tulee sopiva tilaisuus. Ja ihme ja kumma, kivut ovat helpottaneet! En olisi ikinä uskonut, miten pienestä voi olla kiinni.

Liike on lääke, niinhän sitä sanotaan ja totta näköjään on. Joten jos on jotakin kipuja, kannattaa kyllä käydä fysiatrin –vai mitä ne on nimeltään– vastaanotolla. Saattaapa kivut kadota ihan sillä välin kun kahvi ropisee kannuun.

Normaali

Jätä kommentti